Characterization of Pedagogical Knowledge: A Study of Novice Teachers

Authors

  • Alejandro Almonacid-Fierro Universidad Autónoma de Chile, Chile
  • Eugenio Merellano-Navarro Universidad Autónoma de Chile, Chile
  • Alberto Moreno-Doña Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.18-3.10

Keywords:

Teacher education, novice teachers, pedagogical knowledge.

Abstract

Pedagogical knowledge, understood as a specific display of paradigmatic and ideological narratives and configurations about the character and sense of the educational action, is ultimately what each teacher defines as the learning environment. Therefore, its characterization and categorization become a central concept of scientific and pedagogical knowledge. The main objective of this article was to investigate, describe and interpret the relationship between the practice shown in the classroom and the pedagogical knowledge from the teacher-learner relationship in novice teachers graduated from the School of Education of Universidad Autónoma de Chile. A qualitative research approach was used, based on the epistemological perspective of an interpretative paradigm, utilizing the subjective comprehension of the process. Participants emphasized the importance of practical experience as fundamental in their teacher training. In addition, they see positively the emphasis given by Universidad Autónoma de Chile on forming reflective, critical and autonomous teachers through a teaching practice focused on the co-construction of knowledge.

Author Biographies

Alejandro Almonacid-Fierro, Universidad Autónoma de Chile

Doctorando en Ciencias de la Educación de la Universidad de Sevilla, España. Magister en Educación de la Universidad Diego Portales. Magister en Motricidad Humana mención Educación de la Universidad Autónoma de Chile. Profesor de Educación Física de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Docente asociado de la Universidad Autónoma de Chile, sede Talca. Experiencia como investigador en el área de formación del profesorado.

Eugenio Merellano-Navarro, Universidad Autónoma de Chile

Magister en Motricidad Humana mención en Educación de la Universidad Autónoma de Chile. Profesor de Educación Física de la Universidad Católica Silva Henríquez de Chile. Docente asistente de la Universidad Autónoma de Chile, sede Talca. Experiencia como investigador en el área de la didáctica de la educación física.

Alberto Moreno-Doña, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Doctor en Actividad Física para la Educación en la Sociedad del Conocimiento, Universidad de Granada, España. Magister Interdisciplinario en Estudios Latinoamericanos, mención Filosofía, Universidad de la Serena. Profesor de Educación Física, Universidad de Valencia. Docente de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile. Experiencia como investigador en las áreas democratización y formación de profesores y pedagogía crítica e institución escolar.

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Published

2014-09-01

How to Cite

Characterization of Pedagogical Knowledge: A Study of Novice Teachers (A. Almonacid-Fierro, E. Merellano-Navarro, & A. Moreno-Doña , Trans.). (2014). Revista Electrónica Educare, 18(3), 173-190. https://doi.org/10.15359/ree.18-3.10

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Characterization of Pedagogical Knowledge: A Study of Novice Teachers (A. Almonacid-Fierro, E. Merellano-Navarro, & A. Moreno-Doña , Trans.). (2014). Revista Electrónica Educare, 18(3), 173-190. https://doi.org/10.15359/ree.18-3.10

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